Corpul ca ecou al colapsului
O altă reprezentare a eco-anxietății este realizată prin alterarea compozițiilor care ilustrează corpul uman. Nu vorbim aici despre zona cyborgilor, așa cum îi teoretizează Donna Haraway, ci despre corpuri care poartă (deja) însemnele schimbărilor climatice, însemne de tipul unor rezultate sau, mai bine zis, consecințe ale utilizării iraționale a resurselor terestre. Chiar și în opere ce nu au în mod predilect o astfel de tematică explicită, cum ar fi nudul Out of this world al Sofiei Ovejeanu, există o cheie de lectură distopică având în vedere elemente cum ar fi perspectiva distorsionată, poziționarea corpului femeii în raport cu o linie roșie, demarcantă, și fundalul colajului care este compus din straturi suprapuse ce par a reda un peisaj dezolant. Această expunere vulnerabilă, nudă, fragilă și totuși sfidătoare în raport cu linia roșie, arată o altă tensiune, și anume cea dintre eliberare și prizonierat.
O sculptură celebră și intens disputată este The Young Family, a Patriciei Piccinini, care redă în mod hiperrealist corpuri mutante, transgenice, grotești, dar care prin frizarea abjectului reușesc să materializeze tocmai aceste eco-anxietăți analizate. Patricia Piccinini continuă să hibridizeze specii, toate păstrând în aspectul lor elemente umane, lucru care creează sentimente contradictorii de la alienare la apartenență. Și totuși, în operele sale există o componentă surprinzător de explicită, care neutralizează reacția de repulsie inițială aproape la fel de repede: afecțiunea. Creațiile hiperrealiste posedă atribute puternice din zona afecțiunii, a unei inocențe desăvârșite, aura aceasta fiind o ultimă (sau poate primă?) urmă a umanității, o amprentă recognoscibilă a acesteia.
Ieșind în afara acestui cadru, o lucrare din cadrul WIN Gallery care vine, de asemenea, ca un comentariu la adresa relației omului contemporan cu urbanitatea este Omul în urban, a Ilenei Ștefănescu. Cu un chip supradimensionat și utilizând inclusiv lut pe suprafața pânzei, Ileana Ștefănescu aduce în discuție prin compoziție și materialitate aspecte care țin de relația omului cu orașul, cu urbanitatea. Un ecou al colapsului urban, al dezvoltării fără limite a acestuia, corpul - în acest caz, chipul - simte nevoia să crească, să se expandeze, să își reia poziția dominantă în fața spațiului urban pe care, ironic, tocmai el l-a creat. Ileana Ștefănescu recalibrează dinamica om-oraș prin această poziționare asemănătoare unui David și Goliath.