Când vorbim despre artă, inevitabil ajungem să vorbim și despre emoție, despre subiectivitate, despre celălalt, dar și despre noi înșine. Arta rămâne un liant între simțire și gândire, o punte necesară care ar trebui să ne reamintească permanent cât de important este echilibrul dintre cele două pentru a construi ceva durabil. Cu toate acestea, odată cu avansul tehnologic și cu accentul tot mai mare pus pe intelectualizare, a apărut și un „cost al progresului” pe care îl resimțim în diverse moduri: plasarea emoției pe un plan secundar și pierderea unei raportări autentice la propria dimensiune afectivă. Mai mult, în încercarea de a recupera această distanță dintre noi și noi, apare adesea o tendință de polarizare emoțională, iar în lipsa unor instrumente clare de înțelegere ajungem să oscilăm constant între diverse extreme afective.
În ciuda acestei intelectualizări, în arta contemporană emoția rămâne un criteriu esențial în aprecierea exprimată de public, de cele mai multe ori având la bază nevoia profundă de regăsire. Iar această regăsire este cu atât mai valoroasă cu cât este mai completă: printr-o artă care reflectă și aspecte emoționale ne putem oglindi într-un mod mai întregitor. În plus, arta își păstrează forța de atracție și prin efectul său de halou, bazat pe un principiu simplu — cel al asocierii. Astfel, aceste două efecte produc un rezultat cu valoare moralizatoare: haloul și emoția funcționează ca impulsuri care pot orienta aspirațiile noastre către zone mai înalte ale propriei ființe.