Revalorizarea contemporană a tapiseriei
Privită pe nedrept ca o artă a trecutului, cel mai probabil datorită vechimii practicii sale, în perioada contemporană există un reviriment al acesteia, ca urmare a democratizării artei și a popularizării diverselor medii artistice noi. În acest context, are loc o revalorizare a artei tapiseriei prin aprecierea pozitivă ca mediu al introspecției, simbolului și reconstrucției identitare. În expoziția curentă de la WIN Gallery există tapiserii realizate de către Cela Neamțu, Marijana Bițulescu și Carmen Tepșan. Cele trei artiste ne oferă exemple foarte diferite de tapiserii din punct de vedere stilistic, punctele principale ale acestora fiind ancorate fie în aspectul medieval, în simbolismul organizat în jurul unui axis mundi reluat constant, respectiv de fragmentarea formală și simbolică a tapiseriei.
Cela Neamțu încifrează în țesătura tapiseriei (care include și broderie) Umbrae Parvae XIV o sacralitate non-religioasă, aerisită, implicită, care este imediat percepută de către privitor. Pornind de la elementele de numerologie, ferestrele în număr de 4-3-4, dintre care cele trei ferestre centrale sunt decorate printr-o coloană răsucită, și terminând cu aspectul bisericesc al acestor ferestre, sentimentul care te pătrunde în fața acestei opere de 2 metri pe 1 metru este că te afli în fața unui monument medieval, un posibil zid materializat în fața noastră. Acest zid se deschide pentru noi nu doar prin aceste ferestre, ci și prin lumina sugerată de culoarea țesăturii, care se organizează în trei registre: albastru/alb în partea superioară, care tranziționează spre galben în partea de mijloc, și termină cu roșu sângeriu închis în partea de jos.
Pe de altă parte, Marijana Bițulescu pare că își organizează operele din colecția curentă WIN Gallery în jurul unui axis mundi reluat sub diferite forme. Dincolo de tapiseria intitulată chiar Axis Mundi, lucrarea Construcție - Prețul progresului aduce în atenția privitorilor faptul că acest „preț al progresului” poate fi tocmai frumusețea naturală. În tapiseria Marijanei o coloană aurie încercuită de pânze roșii, asemănătoare armăturilor din construcții, este despicată vertical, în interior fiind vizibil un amalgam de flori și frunze. Contrastul dintre artificial și natural este reluat în acest fel, tapiseria propunându-ne un exercițiu meditativ la adresa dezvoltării fără limite și a costului pe care, mai devreme sau mai târziu, trebuie să îl plătim.
Nu în ultimul rând, Carmen Tepșan ne oferă un alt exemplu de tapiserie prin opera Triptic. Se remarcă printr-o compoziție în triptic vertical, în care spațiul este fragmentat în benzi coloristice distincte: albastru, galben și gri. Ele sugerează un ritm narativ discontinuu, ca o lectură vizuală în secvențe. Figura girafei, element recognoscibil plasat central, introduce un registru organic și arhetipal, în contrast cu forma abstractă de săgeată și cu formele anatomice deformate din dreapta. Tapiseria pare să pună în tensiune animalicul, simbolicul și tehnicul, folosind simboluri care invită la interpretare personală. Paleta restrânsă, dar intensă, oferă un echilibru între poetica formei și o geometrie aproape brutalistă. Aceasta este o lucrare care vorbește despre coduri vizuale interioare, despre memorie în stratificare, și despre felul în care materia textilă poate deveni spațiu al gândirii abstracte și figurative simultan.