WIN Gallery: Artistul în fața unei pânze goale poate simți frică sau curaj. Ce ritual interior se activează și ce simțiți în momentul în care vă aflați în fața pânzei albe?
Relu Bițulescu: Înainte de a avea acest dialog cu pânza goală, apare undeva în subconștient o scânteie, o brumă care începe ușor-ușor să se dezvolte, ca un bulgăre. El crește, se materializează, se personalizează. Încerci să-l deslușești și abia apoi te uiți lung la pânza goală. Și cred că, de fapt, acolo este lupta noastră, a artiștilor, de-a lungul vremii. Nu e doar un dialog cu pânza goală, e o luptă. Avem chiar exemple în istoria artelor în care pânzele au rămas aproape goale… Ba un punct, ba o linie, o virgulă, atât a considerat artistul că trebuie să apară pe acea pânză. În cazul meu, punctul de pornire nu este doar pânza, eu plec și de la rame, care mă inspiră foarte mult. Ele trebuie să facă parte din lucrare, nu ai cum să le separi; ramele nu sunt doar un accesoriu la o lucrare. Sigur, este punctul meu de vedere, alții poate consideră că ramele nu sunt atât de importante. În ultima vreme, a apărut tendința de a prezenta lucrările fără ramă, cât mai dezordonate, urâte chiar. Cuiele sunt ieșite la un centimetru, lucrările par neterminate... Pe mine nu mă ajută aspectul ăsta, dimpotrivă, îmi dă o senzație de neglijență și de teamă și mă gândesc „cum să mă prezint cu o lucrare așa?” Deci pornesc și de la ramă, apoi ideea se dezolvtă și capătă o altă direcție.
Marijana Bițulescu: Pe mine mă inhibă albul pânzei și atunci pornesc de fiecare dată prin a colora, îi creez o structură pânzei și atunci ea mă poate inspira, chiar dacă eu am deja în minte compoziția cât de cât conturată. Mi-a plăcut întotdeauna hazardul, dar nu acela pe care să nu-l poți controla, ci acela pe care să-l poți intui. Desigur, temele, subiectele au fost întotdeauna schițate, le am în minte, dar încep prin a colora pânza ca să-mi dea mai mult curaj.

