win%3Dalliance-networking-session
win-alliance-white
win-herastrau-win-real-estate
win%20real%20estate
win-brokers-broler-bucuri-de-lux
win-brokers-white
win-tireanu-motorsport-win-alliance%20copy
win-motorport-logo-alb

Artiștii Relu și Marijana Bițulescu la WIN Gallery - 2025 

Relu Bițulescu - Profil cu Părul Orange (2025) 

Relu Bițulescu - Amintiri din Bizanț (2025) 

Marijana Bițulescu - Clepsidră (2018) 

Artistul Relu Bițulescu la WIN Gallery alături de
curator Marinela Măntescu-Isac (2025) 

WIN Gallery: Din ce experiențe personale ale artistei Marijana Bițulescu se întrețese lucrarea monumentală intitulată „Axis Mundi”? 

M.J.: Când încep să fac o lucrare, încerc să mă conectez cu ce se află deasupra noastră. Consider că trebuie să avem această legătură, ca să putem să ne găsim drumul. Este această conexiune pe care o avem cu ce este sus și ce e jos. Lucrarea are o puternică legătură cu spiritualitatea, cu filozofia, compoziția se duce pe verticală. Toată tema mea, Migrația, care este atât de actuală – că e culturală, politică, economică – [spune povestea] oamenilor care încearcă să-și găsească drumul în decursul vieții lor. Unii reușesc să îl găsească, alții nu. Cu toții ne punem întrebări, căutăm răspunsuri, migrăm de la o cultură la cealaltă, și dăm peste acele lucruri bune; în aceeași măsură în care apar, le descoperim și pe cele mai puțin bune. 

marijana-bitulescu-si-marinela-mantescu-isac marijana-bitulescu-si-marinela-mantescu-isac
Artista Marijana Bițulescu la WIN Gallery alături de curator Marinela Măntescu Isac (2025)
marijana-bitulescu-axis-mundi marijana-bitulescu-axis-mundi
Marijana Bițulescu - Axis Mundi (2024)

R.B.: Teme ofertante și totuși nu ai cum să treci pe lângă ele. Până și lucrurile bune, nu doar lururile rele, apar o dată cu migrația... Sau cel puțin alea bune sunt mai importante decât alea rele. [Vorbind despre migrație și despre arta originală a artistului], consider că deja e riscant să mai spui că a descoperit cineva ceva, deoarece istoria ne dovedește la fiecare moment, că de fapt a fost altcineva înainte, altcineva a fost acolo, și […] a parcurs deja acel drum și a interpretat ce credeai tu că ai descoperit. Îl bănuiesc pe DaVinci că a avut legături extraterestre, că nu putea el, cu mintea aia a lui de secol XV, să gândească ... Tot ce s-a făcut între timp de fapt a plecat de la ideile lui, vezi mașini de luptă, vezi elicoptere... 

marijana-bitulescu-ciclul-migratie-culturala-III marijana-bitulescu-ciclul-migratie-culturala-III

Marijana Bițulescu - Ciclul Migrație Culturală III (2024) 

Relu Bițulescu - Tentația (2025) 

Marijana Bițulescu - Infanta cu câinele (2017) 

WIN Gallery: Ce teme au fost reluate? Ce teme vă fascinează în prezent la fel de mult ca acum 20 de ani? 

R.B.: La mine tot asta rămâne, Adam și Eva, și nu numai. 

M.J.: Eu nu m-am legat de o temă, m-am luat după el, așa, fuguța, ca să fim unitari. 

R.B.: Tehnologic vorbind, e mai greu la ea, lucrează cu fire, cu materiale, nu doar cu culoare. 

WIN Gallery: E mai simplu să încheiați o lucrare sau să începeți una nouă? 

M.J.: Nu știu ce e mai simplu, n-aș putea să spun dacă este ceva simplu în ceea ce fac eu. Nici să închei o lucrare nu e simplu, dar nici să continui una deja începută. Tehnica tapiseriei cere multă muncă, mult efort... 

R.B.: În principiu, lucrurile sunt cam aceleași, doar că abordând [arta] diferit ca materiale, te trezești din punct de vedere tehnic că ai niște rezolvări mai spectaculoase decât ale celuilalt, care lucrează cu fire, cu metal, cu tablă, cu sârmă, cuie... Celălalt, la rândul lui, poate să găsească niște forme de expresivitate mai frumoase și mai interesante decât în pictură. [În seria „Pădurilor” - „Pădurea de Aur”, „Pădurea de argint”...] am folosit niște tehnici mixte, cu reliefuri, tocmai ca să ies din niște tipare. Vorbeam de pânza albă... îi dai un fond și începi să desenezi ceva și să o umpli. Dar aici am vrut să depășesc limitările pânzei cu aceste tenici mixte. Menirea noastră este să interpretăm tot timpul. 

M.J.: Așa cum el încearcă în pictură să folosească fel de fel de materiale, la fel și eu încerc să utilizez materiale mai puțin convenționale ... lână, sârmă, fire diverse. 

R.B.: Chiar așa, cu trompe l`oeil-ul... E un mic vicleșug, dar nu e o traducere mot-a-mot, noi nu înșelăm privitorul. Artistul aduce în realitate, printr-un truc, o expresie artistică ce atrage și captivează în aceeași măsură. 

relu-bitulescu-portretul-unei-batrane-perle-roz relu-bitulescu-portretul-unei-batrane-perle-roz
Relu Bițulescu - Portretul unei bătrâne perle roz (2024)
relu-bitulescu-padurea-de-aur relu-bitulescu-padurea-de-aur
Relu Bițulescu - Pădurea de aur (2024)

Relu Bițulescu - Domniță cu perle (2024) 

Relu Bițulescu - Suspiciunile lui Adam (2024) 

Marijana Bițulescu - Buna vestire (2016) 

WIN Gallery: Artele se intersectează... Pictură cu fotografie, cu film, cu teatru. Care sunt cele mai importante influențe în lucrările dvs.? 

M.B.: Întotdeauna am avut un respect față de ce ne-au lăsat înaintașii ca moștenire, chiar vorbind de arta noastră populară, de meșteșugari, în toată România artele sunt frumoase, n-aș putea să spun o zonă anume. Eu am făcut tapiserie, am studiat foarte mult și scoarțele oltenești, și moldovenești, sunt fabuloase! Zona Olteniei, [atât de] bogată în simboluri și simbolistică. Baza mea de acolo vine, am avut un respect enorm pentru moștenirea lăsată de ei, am mers la bază și am încercat, prin mijloacele mele, să o aduc în contemporan, să o îmbogățesc în felul meu. 

marijana-bitulescu-aripi marijana-bitulescu-aripi
Marijana Bițulescu - Aripi (2018)
marijana-bitulescu-ciclul-migratie-culturala-IV marijana-bitulescu-ciclul-migratie-culturala-IV
Marijana Bițulescu - Ciclul migrație culturală IV (2024)

WIN Gallery: Referitor la ideea de migrație – o temă care apare cu predilecție în lucrările voastre - care este acel lucru special pe care l-ați aflat în legătură cu migrația culturală? 

R.B.: Portughezii au fost printre primii care au ajuns în Japonia, și au lăsat și ceva „dâre” creștine pe acolo. Și au mai lăsat ceva: japonezii nu aveau cuvântul „Mulțumesc” în vocabularul lor. Nu exista! Cuvântul „Arigato” vine din „Obrigado” al portughezilor, mi-a spus o persoană din Portugalia treaba asta și eu am rămas profund impresionat. Japonezii nu aveau de ce să mulțumească, nu era în filozofia lor, și de la ei au luat acest cuvânt, „Mulțumesc”. 

marijana-bitulescu-intre-cer-si-pamant marijana-bitulescu-intre-cer-si-pamant
Marijana Bițulescu - Între cer și pământ (2022)
relu-bitulescu-fructul-cunoasterii relu-bitulescu-fructul-cunoasterii
Relu Bițulescu - Fructul cunoașterii (2025)

Interviu realizat de Ioana-Raluca Zamfir,
artist vizual și doctor în cinematografie și mass-media