Văzută în principal ca un element decorativ, rama este de multe ori trecută cu vederea de vizitatorii muzeelor sau galeriilor de artă. Cu toate acestea, rolul său nu este doar unul pur decorativ, rama reprezentând o extensie a operei de artă care poate influența major prezentarea acesteia, și cu un rol de asemenea foarte important în protecție. Tocmai de aceea, alegerea unei rame potrivite este esențială atât pentru conservarea și protecția lucrării, cât și pentru armonizarea acesteia cu spațiul în care este expusă.
De-a lungul istoriei, ramele au evoluat de la structuri sculptate minuțios, bogat ornamentate, până la designuri minimaliste sau chiar la eliminarea completă a cadrului, reflectând astfel schimbările de gust estetic, context cultural și filozofie artistică. În perioada Renașterii și a Barocului, ramele erau adevărate opere de artă în sine, sculptate din lemn prețios și decorate cu foiță de aur, menite să sublinieze prestigiul lucrării și statutul social al comanditarului. Probabil cunoaștem cu toții ramele masive, din lemn, folosite în cazul tablourilor de dimensiuni mari ale lui Botticelli, Rembrandt, Delacroix sau Velázquez, care nu doar că adaugă greutății mari a tabloului un volum în plus deloc neglijabil, dar îi și oferă o structură fizică adițională ce accentuează dramatismul compoziției.
Având în vedere proximitatea față de opera de artă, rama unui tablou este un element esențial de conexiune între privitor și imagine, un prag vizual care asigură tranziția subtilă din spațiul nostru real către universul pictural. În anumite perioade, cum ar fi modernismul și avangarda, artiștii au început să respingă ideea ramei ca separare între lucrare și mediul său, optând pentru abordări mai integrate sau chiar pentru eliminarea totală a cadrului. Astfel, în timp ce ramele clasice își asumă un rol decorativ și de protecție, în arta contemporană, dispariția ramei poate simboliza un manifest artistic, subliniind ideea că pictura nu mai este un obiect izolat, ci un fragment dintr-o realitate mai largă.