WIN Gallery: Ce înseamnă, pentru dvs., patrimoniul imaterial?
Daniela Apostol: Înseamnă busolă. Înseamnă o serie de caracteristici. Așa cum pe pașaportul nostru sunt trecute date care țin de fi zionomie, culoarea ochilor, înălțimea, patrimoniul imaterial spune lucruri despre noi, despre fi ecare comunitate, despre un popor. Înseamnă rădăcini, energia care te leagă de oamenii dinaintea ta, de bunicii tăi, de satul în care poate nu ai trăit niciodată, dar pe care îl porți în memorie prin poveștile lor. Fără să conștientizăm, patrimoniul imaterial trăiește prin noi. Atunci când gătești ceva „ca acasă”, când fredonezi un vers știut din auz, când spui o poveste cu strigoi, sau când respecți un obicei. E în gesturile mici care fac parte din tine fără să-ți dai seama.
WIN Gallery: Cum putem face ca patrimoniul să rămână viu și relevant pentru tinerii de azi?
Daniela Apostol: Spunându-le copiilor cât de frumoși sunt păstrând ceva din părinți și bunici, fi e și printr-un gest, fi e printr-o trăsătură fi zică, fi e printr-un mod de a privi lumea. Dar și cât de frumoși sunt bunicii lor, cu tot ce aduc ei. Imaterialul nu e doar tradiție și obicei. E felul în care vorbești, felul în care te porți cu oamenii, cum spui „poftim”, cum deschizi poarta unui oaspete. Sunt detalii mici care te defi nesc. Care spun că nu ești primul și nici ultimul care duce mai departe un fel de a trăi. Patrimoniul trebuie adaptat, reinterpretat și asumat de fi ecare generație. Iar generația predecesoare trebuie să accepte și să încurajeze acest lucru. Să nu fi e îngrijorată de această transformare.
WIN Gallery: În ce fel „vorba” completează „lemnul” și „pânza” în cadrul expoziției?
Daniela Apostol: Vorba, graiul este cea care dă sens și viață celorlalte două. Dacă lemnul poartă structura și pânza păstrează meșteșugul, vorba ține în viață memoria, emoția, rostul. Ea contextualizează, explică și continuă tradiția acolo unde materia tace. Vorba leagă generațiile, umanizează obiectele și păstrează ceea ce nu încape pe un raft. În acet mod, cele trei componente nu sunt simple elemente alăturate, ci o întreagă lume numită vatra satului.
WIN Gallery: Credeți că revalorizarea obiectelor tradiționale poate deveni o formă de rezistență culturală?
Daniela Apostol: Sigur. Prin asumare. Refuzând uitarea, faptul că păstrăm și folosim obiecte și obiceiuri înseamnă păstrarea memoriei. Înseamnă asumarea unor coduri identitare. Și asta se poate face în fi ecare casă, dar și prin educație. Atunci când obiectele tradiționale reintră în circuitul public (expozitii, ateliere, școli, muzee vii) ele educă. Ridică întrebări. Contrabalansează pierderea sensurilor și aduc generațiile tinere în contact cu rădăcinile lor. Da, revalorizarea obiectelor tradiționale devine o formă de rezistență culturală pentru că restituie sens, protejează identitatea, refuză uniformizarea și ține vie o memorie colectivă.
Patrimoniul creează coerență și solidaritate. E un limbaj comun care unește oamenii din același loc, chiar dacă au vârste, ocupații sau convingeri diferite. El păstrează memoria colectivă, dar și priceperi, ritualuri și moduri de a rezolva probleme. În plus, el este un pion foarte important în dezvoltarea locală, în turismul cultural, forma de recreere pe care tot mai mulți o caută. Oare de ce? Pentru că, în profunzime, orice căutare este de fapt o întoarcere spre propriea identittate. Pentru că turismul cultural nu e despre fotografi i frumoase. E despre recunoaștere. Despre apartenență. Despre regăsire.
WIN Gallery: Cum se raportează Daniela Apostol, omul, la obiectele vechi și la lumea tradițională?
Daniela Apostol: Mă raportez la obiectele vechi cu o delicatețe instinctivă, aproape ca și cum ar respira. Am sentimentul că fi ecare dintre ele a văzut mai mult decât mine, a trecut prin mâini care au avut alte ritmuri, alte nevoi, alte bucurii. Îmi place să mă apropii de astfel de lucruri cu respect, cu o anumită grijă, ca de niște martori tăcuți ai unor vieți. Lumea tradițională nu este pentru mine un decor, ci o prelungire fi rească a unei memorii care mă însoțește. Mă așez în ea ca într-o poveste deja știută, în care mă simt acasă fără să fi locuit vreodată acolo. Poate pentru că, în adânc, lumea tradițională ne obligă la sinceritate și la esențe. Iar eu mă întorc mereu la ea când simt nevoia să-mi amintesc cine sunt.
WIN Gallery: Cum ați descrie momentul achiziției primei lucrări din colecția dvs.?
Daniela Apostol: A fost un moment neașteptat de solemn pentru mine, aproape inițiatic. Aveam impresia că fac un pas într-o lume care mă emoționează profund, dar pe care nu o stăpânesc pe deplin. Era ca și cum cineva îmi dădea pe mână o bucățică din felul său de a înțelege realitatea, iar eu trebuia să promit că o voi păstra cu grijă. Prima lucrare a venit cu un soi de vibrație interioară: am știut că e „a mea” nu pentru că am căutat-o, ci pentru că m-a recunoscut ea pe mine. M-am simțit atunci parte dintr-un dialog care abia începea, un dialog între privitor, artist și lume.
WIN Gallery: Ce v-a atras la lucrarea grafi că a lui Daniel Tănase pe care ați achiziționat-o de la WIN Gallery?
Daniela Apostol: M-a atras liniștea ei intensă. Grafi ca lui Daniel Tănase are un paradox pe care l-am simțit imediat: e austeră și bogată în același timp. În lucrarea aceea anume am simțit o fi nețe în observație, un fel de a respira prin linii, ca o meditație vizuală. Era ceva viu în acea simplitate. M-a atins felul în care lucrarea vorbea fără să ridice vocea, felul în care păstra tensiunea dintre fragilitate și forță. Mi s-a părut o piesă care se potrivește cu felul meu de a privi lumea: atent, dar cu o anumită rezervă, lăsând loc misterului.