Nașterea esteticii minimaliste în sculptură
Istoric, minimalismul există ca direcție estetică de mult timp, un exemplu al utilizării sale tradiționale fiind spațiul nipon. Estetica japoneză a fost modelată de principii cum ar fi wabi-sabi, adică frumusețea imperfecțiunii, dar și de ma, sau spațiul gol semnificativ. Cultivarea acestor relații între formă, absență și tăcere au dus, în arhitectura japoneză, la celebrele grădini zen, la ceremonia ceaiului, ele fiind bazate pe ideea de echilibru definitoriu, ontologic, scopul final fiind armonia dintre om și natură sau, în fine, între om și spațiul din jurul său.
Mișcarea minimalistă propriu-zisă la care ne gândim apare, pe plan internațional, și ca reacție la traumele celui de-Al Doilea Război Mondial, la expresionism, dar și la excesele care se prefigurau prin consumerismul emergent. Eliminarea narativului și aprecierea pozitivă a unei estetici directe, chiar impersonale și raționale aveau ca scop favorizarea unei purificări formale. Astfel, minimalismul occidental se naște și din această criză a reprezentării și a valorilor, nume care dăinue până astăzi fiind Donald Judd, Carl Andre sau Dan Flavin.
Donald Judd este printre teoreticienii de bază ai acestui curent, perspectiva sa asupra minimalismului fiind una în care nu privește minimalismul ca pe un stil, ci ca un mod radical de a regândi arta. Fiind interesat de ceea ce numea obiecte specifice, el aduce în atenția publicului consumator de artă acele creații care și astăzi stârnesc reacții nu întotdeauna pozitive. Interesul său era să creeze lucrări ce nu puteau fi încadrate în zona picturală sau sculpturală înțeleasă în sens „clasic”, accentul căzând pe forma autonomă din materiale industriale, de cele mai multe ori cu aspecte repetitive. Această claritate a formei și, implicit, relația fizică dintre obiect, spațiu și privitor au fost aspectele pe care le-a urmărit în întreaga sa activitate, ambiguitatea simbolică și încărcătura subiectivă inerentă unei opere fiind eliminate din intenția sa.
Un alt nume important este Carl Andre, care abordează minimalismul dintr-un unghi diferit, coborând sculptura la nivelul solului. Adăugând și o dimensiune participativă, datorată părerii sale că sculptura nu trebuie să fie doar văzută de la distanță, ci „călcată”, traversată, trăită, Carl Andre accentuează importanța materialității și reia într-o cheie nouă relația dintre corpul privitorului și obiectul artistic. Se continuă, deci, eliminarea ornamentelor, a narativului, în favoarea unei relații tranzitive.
Nu în ultimul rând, Dan Flavin demonstrează cum minimalismul sculptural poate fi atins și printr-o materialitate aproape absentă, lumina (cu precădere fluorescentă, produsă de neoane) fiind mediul său principal de lucru. Considerată lucrarea sa de maturitate, The Diagonal of Personal Ecstasy din luna mai, 1963, este opera pe care artistul însuși a dedicat-o lui Constantin Brâncuși. Lucrările lui Dan Flavin au un aer magnetic, o aură care reiese tocmai din topirea împreună a unor contrarii: lumina diafană, lipsită de greutate și nesupusă gravitației, în contrast cu corpul cu greutate al neoanelor care, de multe ori se află în poziții de dezechilibru. Rezultatul este unul spectaculos, radiant, care încadrează opera sa în estetica minimalistă.
Astfel, minimalismul sculptural, în formele propuse de Judd, Andre și Flavin, nu este doar o estetică a reductibilului, ci o reconfigurare profundă a relației dintre artă, materie și privitor. De la obiectul industrial perfect articulat până la suprafața călcată sau spațiul invadat de lumină, acești artiști au rescris gramatica sculpturii moderne.