Misterul ce rodește în tăcere
Pentru WIN Gallery colecția Fructul Cunoașterii s-a dezvoltat natural, urmând expoziției Mister în floare, de această dată, însă, propunerea galeriei fiind aceea de a accesa, cu curiozitate, universul creativ și enciclopedic al celor doi artiști.
Plecând chiar de la opera intitulată Fructul Cunoașterii, a lui Relu Bițulescu, expoziția se deschide prin accesarea mitului adamic, dar într-o cheie ludică și care stârnește curiozitatea. Acest fruct este reprezentat de un măr, însă ce surprinde este, în primul rând, faptul că acesta a fost consumat până la cotor, iar în al doilea rând, faptul că interiorul mărului este compus din texte. O metaforă vizuală perfectă pentru ideea de fruct-al-cunoașterii, pusă într-o lumină satirică tocmai prin aspectul de fruct consumat cu poftă, pe de-a întregul. Cu câtă poftă au mâncat Adam și Eva din fructul oprit, asta nu vom ști niciodată, singura certitudine rămânând Căderea. Discursul pe care îl construiesc artiștii are în vedere cunoașterea prin artă, Marijana și Relu parcurgând nu doar teme biblice în operele expuse, compozițiile lor fiind explorări de spații și perioade de la bizantin la egiptean, de la fanarioți la curtea regilor Spaniei sau chiar miturile grecești.
În tăcere, în liniște, cei doi artiști prezintă similarități mai ales în ceea ce privește creativitatea cu care utilizează materiale neconvenționale. Marijana compune cu ajutorul firelor textile tapiserii, dar depășește granițele acestui mediu prin colajele în care încorporează și alte materiale, un astfel de exemplu fiind opera Orașul Suprapopulat.
Lucrarea rămâne încadrată în imaginarul artistei prin elementele aurii, de fundal, regăsite și în ciclul Migrație Culturală, de această dată registrul inferior al lucrării redând tocmai
„suprapopularea”. La Relu, tripticul de Beizadele include elemente metalice surprinzătoare, cum sunt tablele decupate de artist pentru a forma nu doar partea vestimentară a celor 3 personaje, ci și suprafața picturală a portretelor a două dintre figuri. Mai mult, unul dintre cei 3 bărbați are o coroană pe care sunt bătute monede reale, aspectul acestui triptic fiind unul care redă extrem de fidel ideea conceptuală de bază a operei: forme fără fond, personaje de tablă, lipsite de caracter, aflate sub imperiul unei nefondate avuții.