Pentru cei mai mulți, arta este sinonimă cu ideea de frumos. Dupǎ aceastǎ asociere se nasc mai multe întrebǎri: ce este frumosul pentru mine? Ce este frumosul în general? Ce face ca ceva să fie considerat frumos? Este frumusețea categoria fundamentală a unui obiect de artă? Care este legătura dintre estetică și frumos? Ce rămâne după ce dispare frumosul?
Independent de aceste categorii, există o legătură incontestabilă între acest concept și ideea de timp. Cum totul este trecător, efemeritatea oferă o valoare care derivă tocmai din faptul că ceva care durează pentru totdeauna riscă să devină obișnuit, să nu mai fie observat. Totodată, așa cum și Schopenhauer sau Nietzsche observau, știind că ceea ce admirăm va dispărea îi conferă o componentă tragică. Acest lucru se vede în contrastul emoțiilor intense de bucurie și al celor melancolice, exemplu în acest sens fiind abundența de teme și motive florale care, de cele mai multe ori, despre acest lucru vorbesc: fugit irreparabile tempus.
Nu în ultimul rând, din punct de vedere psihologic, lipsa, dispariția sau schimbarea unui lucru ne face să îl valorificăm mai mult, raritatea fiind un principiu care primează în fața importanței.
Dacă ieșim din zona timpului trecător, din punct de vedere al atemporalității, frumosul poate fi înțeles și ca armonie sau chiar simetrie, atribute apreciate încă de pe vremea Greciei antice. Formele ideale de frumos, așa cum le considera Platon, nu erau dependente de timp tocmai pentru că ele coborau din Lumea Ideilor. Pe de altă parte, estetica modernă și postmodernă tinde să acorde o importanță crucială culturii, istoriei, valorilor și chiar tendințelor de moment în înțelegerea ideii de ideal în frumusețe, lucrurile stând foarte diferit în ceea ce oamenii pot considera frumos, banal sau chiar urât.